Svårt att behålla vikten

2008-05-06 @ 18:05:47

Den senaste veckan har jag försökt dra ner på alla tomma kalorier och äta nyttigare. Jag vill ju gå upp i muskelvikt, inte fett, men det är riktigt svårt att komma upp i ett tillräckligt dagligt kaloriintag utan allt det där sockret och de omättade fetterna. 

Så vad händer? Jag har gått ner ett kilo, och då äter jag ändå massor med kakor, vitt bröd och sånt. Hur ska jag byta ut det onyttiga mot det nyttiga utan att gå ner i vikt? När jag äter hälsosamt blir jag ju mindre sötsugen också, och då glömmer jag bort att äta.

Någon som har tips på goda livsmedel med mycket näring och energi? Så jag slipper äta så mycket alltså, men ändå få i mig tillräckligt med kalorier.

Kommentarer
Postat av: Surya

Tips:

Nötter av alla dess slag (helst osötade) tex walnötter (innehåller även omega 3), paranötter, cashews, pistagenötter...ja de flesta

Frön. Jag brukar hälla solros, pumpa och linfrön på gröten, fruktsalladen, i yoghurten. Det är riktigt nyttigt, innehåller väldigt mycket mineraler o vitaminer OCH är väldigt energitätt. Det behövs egentligen inte alls mycket för att innehålla mkt kalorier.

Häll lite extra oliv/raps olja på maten, ex i pastan, grytan, på salladen



Dessa små förändringar kan göra jättemkt för att hålla viktbalansen. JAg som just nu vill slimma ner mig några kilon har skärt ner mkt på ovanstående, främst fröna och tappar direkt i vikt.



Lycka till



Kramar

2008-05-06 @ 18:51:45
URL: http://suryanamaskar.blogg.se/
Postat av: Surya

Jag menar såkart OSALTADE nötter, inte osötade, hehe

2008-05-06 @ 18:52:41
Postat av: Surya

Jag menar såkart OSALTADE nötter, inte osötade, hehe

2008-05-06 @ 18:53:12
Postat av: Carina

Hej Madde! Hoppas att du inte tar illa upp att jag läst din blogg, gör det på din mammas förslag. Du känner inte mig och jag känner bara till dig genom din mamma, som är en väldigt kär arbetskamrat och vän. Jag lider (!) av en "idiot" jag oxå, fast inte samma sort som du, jag har lungcancer (trots att jag slutade röka för 16 år sedan för att inte få cancer! Dråpslag!). Vill bara säga att du funnits i mina tankar sedan jag fick reda på att du blivit sjuk och att jag kämpar med dig sedan dess... liksom med mig själv. Har precis fått besked att jag har en "ny" tumör i min ena njure (4:e i ordningen totalt) och vi vet inte ännu om det är en metastas eller om det är fråga om ny cancersjukdom....Vill du får du väldigt gärna titta in hos mig på min blogg, eller om du vill skicka ett mail. Vi sitter lite i "samma båt". Vill inte att du känner dig "tvingad", säg bara till om du inte vill ha kontakt, men hoppas att du känner att jag ändå kämpar tillsammans med dig... Vad gäller vikt, har jag väldigt svårt att behålla den oxå, äter i princip allt jag kan, nyttigt och onyttigt och går inte upp ett gram...kroppen klarar inte av att ta upp mer än minimalt på grund av allt gift man fått i sig. Försök med nötter, avocado och fett i de flesta former. Håller alla mina tummar för dig och det är härligt att du har livsglädje och styrka. Grattis på era födelsedagar och till Er förlovning!! Massor av kramar till dig! //Carina

2008-05-06 @ 20:14:40
URL: http://carinaahlin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0