Media: Fokusera inte bara på överviktiga!

2008-04-11 @ 13:34:30

Jag tycker det borde skrivas lite mer om hur man gå upp i vikt lättare och på ett bra sätt, för det är så många som faktiskt behöver hjälp. Det fokuseras så mycket på viktnedgång, överallt i medierna skrivs det om bantningstips hit och dit, men att hitta någonting om det motsatta är väldigt sällsynt.

Alla vet att det kan vara svårt att gå ner i vikt, men för många är det precis lika svårt att gå upp. Det kan vara ett rent helvete. För två månader sen var jag på väg utför rejält - jag hade ingen matlust alls och hade kunnat leva på vatten om jag fått välja själv, mat var helt enkelt inte gott. Det här var otroligt psykiskt jobbigt, för jag ville inte gå ner i vikt men jag hade ingen kontroll över min kropp. Och en ätstörning är verkligen det sista jag behöver.


Men en kväll när vågen hade sjunkit ner till 42 och jag satt undernärd och skakade i soffan fick de komma och hämta mig med en ambulans. Jag fick stanna på sjukhuset i ungefär 2 veckor med näringsdropp och fick i princip lära mig att äta på nytt igen. Jag hade tur som fick hjälp precis i tid, det hade kunnat gå illa.


Allt sitter i huvudet, det gäller bara att bestämma sig. Men ibland klarar man inte av det själv och något som jag lärt mig av hela den här vikthistorien och "idioten" för övrigt är att det är okej att be om hjälp! 

Jag tror att det skulle vara jätteuppskattat om media la lite mer krut på viktuppgång istället för att köra på samma bana i all evighet. Jag menar, vi har hört om GI-metoden, Atkins och alla andra dieter, det finns miljoner artiklar om hur man går ner i vikt. Varför vill man inte fokusera på att hjälpa andra målgrupper än bara de överviktiga? 


Snälla media, dags för nåt nytt kanske?

image14



Kommentarer
Postat av: Soph

Det har blivit en epedemi med viktnedgång, alla vill, måste eller kan inte låta bli att gå ner i vikt. Media skriver om det som en positiv sak att gå ner i vikt (för överviktiga och kändisar) men skriver om det väldigt negativt och sjukligt för andra kändisar. Allt är hyckleri, media hyllar de som går ner i vikt och fortfarande ser snygga ut, men om man går ner till en sjuklig vikt så blir man utpekad. Det borde inte ens vara acceptabelt att bara prata gott om överviktiga som går ner i vikt för inte ens de använder alltid bra metoder för att gå ner i vikt. Hela samhället har blivit förpestad av att gå ner i vikt. Alla vill tjäna pengar på ens misslycka.

Du vet ju min kamp, gick upp 14 kilo... Alla tror att det är svårare att gå ner i vikt men enklare att gå upp i vikt. I mitt fall stämmer det inte, jag gick ner 14 kilo på cirka 5 månader.. Men det tog mig 1år och 4 månader att gå upp det. Det är riktigt svårt för vissa att gå upp i vikt. Mitt problem är inte att snacka om det medicinska i dessa sammanhang, mitt problem med media är att detta diskuteras som en vardags-sak, som nånting bra dygnet runt, i lunchrummet, på tunnelbanan, ALLA pratar om det och jag blir så trött på att detta är det enda samtalsämnet folk pratar om. Jag blir trött. Om man är medicinskt sjuk är det intressant att prata om vad man ska göra för att bli friskare /gå upp eller ned i vikt. Men att bara prata om viktnedgång/viktuppgång som man gör med KÄNDISAR äcklar mig. Undrar vad vi kommer snacka om kändisar om 15 år. Bara kroppshår? Fötter? Vikt börjar bli ett trist ämne.

Visst nämns det i media hur negativt och dåligt det är att gå ner sig till en sjukligt smal kroppsvikt, men alla dessa bilder på Nicole Richie och den uppmärksamhet hon får för att vara sjuk, triggar bara igång unga tjejer att göra detsamma för att uppnå den uppmärksamheten. Dom tror att det är positivt att skrämma upp läsare som är anorektiskt smala men i själva verket så uppmuntrar dom unga tjejer med budskapet att vill dom också ha den uppmärksamheten så måste dom också gå ner till den nivån. Negativ uppmärksamhet har blivit positiv uppmärksamhet, för då syns man iallafall, och det vill alla.

2008-04-11 @ 16:54:01
Postat av: Sandra

Jo man blir ju glad.. men om man ändå kunde få en massa saker ogjorda, folk man förlorat i cancer å så.. usch :/

2008-04-11 @ 17:08:11
URL: http://rockgrodan.com
Postat av: Gina

Jag blir så otroligt glad när jag läser din blogg. Du går igenom nåt otroligt stort och ändå tänker du på det sätt du gör. Om alla hade ditt tänk så skulle hela världen vara väldigt mkt vackrare,positivare och bättre,det är jag övertygad om. Du är riktigt stark! Trevlig helg på dig! Och just de,stort grattis till förlovningen!! :)

2008-04-11 @ 17:46:26
URL: http://alskadeunderbara.blogspot.com
Postat av: Erika

Ja, det fokuseras alldeles förmycket (nästan enbart) på bantning i media.
Men en bloggare som tagit upp ämnet med att gå upp i vikt är Hanna Fridén, tycker att hon skrivit mycket bra om det.

2008-04-11 @ 20:28:17
URL: http://morgondimma.blogg.se
Postat av: MaDe

Soph, alltid lika intressant att höra veta vad du tycker, i synnerhet det här ämnet eftersom du är så insatt. Tack för din kommentar, och tack alla andra för era kommentarer, det är väldigt uppskattat!

2008-04-12 @ 01:43:38
URL: http://jagefrisk.blogg.se
Postat av: Vida

Började läsa dina favoritinlägg och kom till detta och kan inte hålla tyst när vi ändå pratar vikt. Jag arbetar med ätstörningsbehandling och då ser man verkligen de negativa konsekvenserna av vad som skrivs och bantningstips som ges. För att inte tala om att media säljer in en idé att vi inte duger som vi är utan alltid ska sträva efter att vara något annat :) Det är en stor marknad som finns för alla bantningsklubbar och light produkter som vill skapa dåligt samvete av att vi tycker om vissa saker... ja,ja.. kan så klart skriva en hel roman om det här för det gör mig så irriterad.



Om vi alla la ner lika mycket tid på att tycka om oss själva och framförallt acceptera oss själva precis som vi är istället för att springa runt och leta efter det där gräset som alltid är så fanatiskt grönt när man står på andra sidan.

Postat av: belinda

Bra skrivet! (y)

2008-07-19 @ 10:44:34
URL: http://flickanmedoturen.blogg.se/
Postat av: gå ner i vikt

Mycket bra skrivet. Verkligen.

2010-01-10 @ 20:43:43
URL: http://www.gå-ner-i-vikt-snabbt.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0