Hur tänker du?

2008-04-03 @ 15:33:01

Nu ska vi vara lite ärliga här. Det GÅR inte att tänka positivt hela tiden, hur mycket man än försöker. Alla har dåliga dagar, saker händer som man måste få bearbeta och tänka igenom. Men det viktiga är att inte fastna där.

Att inte fastna, att det positiva till slut tar över det negativa. Jag låg på sjukhus non-stop mellan september och december, men det kommer jag inte ihåg något av (fick så starka droger mot smärtorna, de slog ut minnet helt). När de sedan sänkte morfindosen och jag fick tillbaka mitt "eget" medvetande började jag undra hur allvarlig min typ av cancer egentligen var, så jag började googla. Stort misstag kan jag ju säga såhär i efterhand, jag blev helt knäckt när jag såg att bara 20% överlever.

Jag fick jättesvårt att tänka positivt, tänkte bara på döden hela tiden, grät och tappade livslusten helt. Det var så ett bra tag, men till slut kom jag till den insikten att det inte hjälper mig att tänka så. Jag lever ju nu! Vem vet vad som kommer hända i framtiden, man kan ju lika gärna bli överkörd av en bil imorgon liksom. Mitt tankesätt var tvunget att förändras. Från och med den dagen bestämde jag mig för att vara en av de där 20 procenten. Visst tar det ett tag att komma över de negativa tankarna, men det går!

Tankarna påverkar allt. Hur många av er har gjort något av följande:
¤ Du känner att du håller på att bli sjuk. Du tänker om och om igen "jag får inte bli sjuk". Men det blir du.
¤ "Jag får inte spilla choklad på min vita tröja" Oops, men det gör du.
¤ Läraren ställer en fråga du inte kan. "Hoppas han inte frågar mig". Men det gör han.
Och så vidare, ja, du fattar grejen. Det gemensamma nämnaren här är att du fokuserar på det negativa.

Jag brukar undvika ordet "inte", och istället vända det till något bra.
"Jag vill inte bli sjuk" blir till exempel "Jag är frisk".
Varje dag upprepar jag det för mig själv om och om igen. Jag är frisk, jag blir friskare och friskare varje dag. Min lever är frisk, jag mår bra och mår bättre och bättre varje dag. Jag tror verkligen att det hjälper, och sedan jag började tänka så har allt varit så mycket lättare.

Jag tror att alla skulle må mycket bättre om de var mer medvetna om vad och hur de tänker, det går faktiskt att påverka din situation - vilken situation det än är - mer än du tror. Håller ni med?

Kommentarer
Postat av: Morbror-T

Håller med! Inget vore konstigare än om det enda som hjälpte är det som vi kan se och ta på, dvs behandlingar, terapi... Hjärnan, vårt undermedvetna, allt vi inte kan ta på är fortfarande nästan helt outforskat. Eller bortglömt. Din kusin-N som är en sann natur-och-djurvän kan säkert berätta om de regsnkogsmänniskor vi mötte i Malaysia förra året. Eller medicinmannen i Sydafrika i förrfjol. Åkej, det är långt hemifrån men att lämna cicilisationen breddar perspektiven ibland. Där talar vi good-old-helhet. Visst, de köper konceptet med behandlingar (nu menar jag inte enbart cancer utan allt!!) men det finns såå mycket mer. Bra Madde, väldigt bra... där ligger våra 20 %. Kram häruppifrån för det skojigaste av allt, FÖRLOVNINGEN, till er båda. Fantastiskt skojigt!

PS. Hoppas att ag som är 20+ platsar här i din bloggo-sfär notch-notch

2008-04-03 @ 17:21:21
Postat av: Gina

Hej,tack för gullig kommentar på min sida:) Måste säga att jag gillar ditt tänk,ska tänka på det lite oftare! Hit kommer jag tillbaka,sköt om dig!

2008-04-03 @ 18:55:36
URL: http://alskadeunderbara.blogspot.com
Postat av: Eric

Bra Madde! Starkt gjort av dig att blogg om din sjukdom, min käre far skriver om sin sjukdom också, dock för sig själv, jag hoppas att det blir en bok. Det är jätte viktigt att dokumentera om hur man lever med cancer, och det är det ingen som förstår bättre är ni som lever med det. Starkt att du delar med dig! Fat det visste jag jur edna att du var, stark altså. Jag har ny msn föressten, blev hackad, den står här, adda mig så hörs vi vännen. Grattis till förlovningen! Kram /Eric

2008-04-03 @ 23:07:53
URL: http://ungungkarl.blogg.se
Postat av: Filippa

Jag har haft djupa deppritioner och mådde skit men en dag bestände ja mig för att må bra och det va ungefär ett halvårsen och nu mår ja skitbra, ja tänker positivt så mkt ja kan och ja tänker precis så du tänker typ - jag är frisk, och inte : jag får inte bli sjuk och det funkar verkligen !

2008-04-05 @ 18:20:29
URL: http://f900212.blogg.se
Postat av: Lisbeth

Jag förstår vad du menar. Att tänka positivt är helt underskattat. Hey, allt blir ju vad man gör det till :)

2008-04-06 @ 21:29:22
URL: http://falconi.blogg.se
Postat av: Soph

DU skriver så kloka saker Madde. Jag håller med dig fullkomligt, och tar lärdom av det jag också. Tack.

2008-04-08 @ 12:05:19
Postat av: Aina

Hej Madde
Läste om ditt tankesätt att inte tänka inte!
Jag har precis haft en kurs i min utbildning om komminikation och då pratade vi om att man skulle indvika inte och negativa ord i en hel vecka. Det är jätte intresant när man märker att det fungerar för det gör det!
Exemplet som vår lärare sa var att han håller på o lär sin dotter cykla. Säger han "Akta dig för diket" Så tänker man att man inte ska ner i diket, dvs så kör man ner i diket. Säger han "Kör rakt fram på vägen" Då
tänker man inte på att det finns några diken utan cyklar rakt frm utn att köra ner i diket! haha
Jag tror det är ett jätte bra sätt att se hela livet på!
Hoppas du mår bra!
Kramar Aina

2008-04-08 @ 15:11:50
Postat av: Korpen

Uppfriskande att läsa din blogg hördu, för du verkar vara en optimistisk människa... Jag är så trött på folk som gnäller (Tillhör tyvärr själv den skaran, men man är ju bara mänsklig...), och... ja, som sagt, trevligt med någon som kan sätta lite perspektiv på tillvaron åt en. Så lätt att tappa perspektivet ju.

Äh, nu sitter jag väl bara och flummar igen... Vafan... Nåväl. Något gott har jag väl fått ur mig får jag hoppas.

Trevlig dag!

//MMM

2008-06-24 @ 14:30:34
URL: http://www.metrobloggen.se/corax
Postat av: Jen

Går tillbaka lite då och då och läser det här inlägget. Det är otroligt bra.

Blir inspirerad varje gång!

Gillar verkligen dig tjejen!

Kram

2008-06-28 @ 00:23:07
Postat av: Taking Chances

Hey You =)

Håller med dig till fullo!

Det är hur vi tänker som påverkar så mkt av hur resten blir och även våra relationer med och till omgivningen. Och vi har alltid ett val. Vi väljer inte allt som händer vare sig jag blir sviken,övergiven,utsatt för övergrepp eller får en sjukdom o.sv. Men jag väljer själv hur jag möter verkligheten och vad jag gör av mitt liv därefter!

Vet inte om du sett Randy Pausch sista föreläsning?

http://www.youtube.com/watch?v=BODHsU3hDo4

Såg den på Oprah och tokgrät men kände samtidigt vilken fantastisk människa!Han ger så mkt inspiration,klokhet och kärlek i sitt tal.



Tycker du verkar vara en grymt härlig tjej! Läcker bloggdesign har du och själv är du vacker och skriver med skön humor och massa värme och klokhet!;)

Känner dig inte men jag lovar att du redan berört!:)

Ha det så gott och ta vara på allt som är DU! ;)

Kram





2008-07-11 @ 16:45:25
URL: http://takingchances.blogg.se/
Postat av: Ida

åhh, vad du verkar vara stark! Hoppas allt går bra. Fler måste börja tänka som dej (jag också!), riktigt kloka tankar, jag beundrar dej!

2008-08-04 @ 16:40:10
URL: http://idaala.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag beundrar dig!

2008-09-16 @ 20:12:01
Postat av: Anonym

dina ord påminner om "the secret". en bok jag läst, och försökt inspirerat andra och läsa. handlar om att det spelar stor roll hur du tänker. tänker du positivt, blir livet positivt. verkligen är bok värd att läsas!

2008-09-16 @ 21:28:04
URL: http://backlundmalin.blogg.se/
Postat av: Ida

hej.

Måste bara skriva en rad!

Är sambo till en 22 årig kille som har fått njurcancer som spritt sig till sklettet. Även detta en ovanlig typ av caner på en så ung människa. Blir så glad över att du fått denna positiva inställningen, jag förösker få min sambo att tänka på samma sätt..men det är bara han själv som kan! Har gått 3 månader sedan vi fick reda på att han fått cancer så han har kasnke inte hunnit att smälta det hela än och på så sätt inte hunnit bearbeta och faktiskt tänka till.. Tack för en fin blogg. Kram

Postat av: Helena

Jag tror att du finns någonstans madde, att du vakar över dina nära och kära och att du tar hand om oss alla. Du var en otrolig människa, du ÄR en otroligt människa, för du finns fortfarande ibland oss. Helt underbar. Jag sitter och gråter dagligen när jag läser din blogg, ja är ledsen för just dina nära och käras skull, din mamma och helt klart din David. Det måste kännas så för dem att bli av med den inspirationskälla och glädjespridare du verkade vara. Så jag vill skicka med en hälsning till just er, Maddes kära, sörj inte, ni kommer träffas igen!

2008-11-10 @ 16:29:04
Postat av: Lucia

Du berör mig på många sätt. Dina betydelsefulla ord och meningar. Hur du öppnar dig för alla. Hur du tänker efter. Inte ger upp. Det berör inte bara mig. Man kan inte läsa dina inlägg utan att bli berörd. Tack för att du delar med dig. Det är något stort som är svårt att beskriva. Att du vill dela med dig av dina känslor.

2009-01-16 @ 01:23:25
URL: http://luciasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0