Att tappa håret

2008-04-18 @ 19:31:04

Jag har alltid varit fåfäng. Har alltid brytt mig om mitt utseende och inte minst mitt tjocka, mjuka hår. Så jag kan ju inte påstå att jag inte tänkte på det här efter att jag fått beskedet. Man hade ju hört att folk som får cancer tappar håret och sånt. Men det kanske inte blir så för mig? Jo man kan ju alltid hoppas, men jag var inget undantag. Sakta men säkert tappade jag håret, ögonbrynen, allt. Inte minst mitt förstånd, kändes det som ibland.


Jag bestämde mig trots allt att jag ville ha kvar mitt hår så länge jag kunde, och rakade inte av det med en gång som många andra gör. Såhär i efterhand kanske det hade varit bättre, för varje gång en stor hårtuss lossnade blev jag helt förstörd, grät och grät. Tänk dig själv, även om du är fåfäng eller ej så är det nog ingen som vill dra handen genom håret och få med sig hälften tillbaka.


Jag hade på mig ett hårband när någon skulle komma och hälsa på mig på sjukhuset, för det dolde de kala fläckarna på huvudet. Ett tag. Sen blev jag nog så avtrubbad att jag inte fattade att det bara fick mig att se mer sjuk ut. Men det tog emot så att tänka sig att raka av det lilla av mitt hår som jag faktiskt hade kvar.


Men till slut, någon gång i December måste det ha varit, insåg jag att jag inte kunde undvika det längre. Jag bad en sjuksyrra att få låna en rakapparat, satte mig framför spegeln. Jag klarade inte av att göra det, så mamma fick istället det uppdraget. Hon satte på apparaten och rakade av allt. Gud vad jag grät. Det kändes som en liten bit av mig försvann just då. Vem och vad är jag utan mitt hår, liksom?


Mycket, insåg jag givetvis senare. Det verkligen en skitjobbig upplevelse.
Men mitt hår har inget med mig som person att göra what so ever.


Kommentarer
Postat av: Soph

Hår betyder mycket för mig idag, jag hade ju hårbloggen dessutom. Men det är inte allt, hälsa är så klart viktigare, och prioriterar man hälsan först så kommer håret sakta men säkert tillbaka. Jag är stolt över att du ändå lyckats hantera det fast det har varit jobbigt. Såg en dokumentär om en kvinna som hade Alopecia Areata och tappade allt hår som ALDRIG växte ut, hon fick leva med det resten av sitt liv och jag beundrade hennes styrka för hon sa bara positiva saker om det.

2008-04-18 @ 21:37:13
Postat av: vindensmelodi

Usch och fy vilken pärs! Jag kan inte ens föreställa mig vilket helvete det måste ha varit för dig,,, men om sanningen ska fram så är du jäkligt snygg på kortet i mitten där du är utan hår! Allt pryder en vacker människa, och du verkar vara vacker både på in och utsidan :-) Missförstå mig rätt nu, jag är helt straight, men känner igen en vacker tjej då jag ser en.

2008-04-22 @ 19:09:10
URL: http://vindensmelodi.blogg.se
Postat av: Desiré

Det första jag tänkte när jag gled in på denna bloggen, utan att ha läst någonting. Och kikade på bilderna i headern var "fy fan vad snygg hon var utan hår".

2008-06-19 @ 01:32:31
URL: http://imgonnascrewyougently.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0